100+ fotografiecursussen én 4 Fotobijbels ebooks - Nu 120 euro voordeel! Word nu lid!
Telefoon  00 31 24 359 44 13
 
Ultiem  9,3 door 7.066 leden
tarieven
 |  over ons  |  contact
 |  inloggen
tarieven
 |  over ons  |  contact
 |  login
Photofacts Academy logo
Menu
Kristel De Smet
Kristel De Smet vroeg op zaterdag 4 november 2017, 12:23

Beste Piet,

Ik heb een groot probleem. Door een stroomuitval (terwijl mijn computer aanstond), is plots mijn externe harde schijf verdwenen. Gevolg hiervan is dat ook lightroom mijn catalogus niet meer vind... Ik heb met Apple gebeld en met Seagate support die zeggen dat de schijf mogelijk gecrasht is. Dit zou me handenvol geld kosten om mijn foto's te recupereren. Ik had geen back-up gemaakt. Alvorens tot die grote kosten over te gaan, heb ik de harde schijf aan een Windows pc gekoppeld en die gaf aan dat er iets mis is met de schijf. Wel stonden al mijn foto's daar nog op. Ik heb de schijf ondertussen gekopieerd naar een andere externe harde schijf op de windows computer. Ook geformatteerd zodat zowel windows als op Mac de bestanden kon lezen. Ik dacht dat het daarmee opgelost zou zijn al denk ik dat mijn catalogus in Lightroom problemen zou ondervinden met de locatie terug te vinden. Ik probeerde net de oude (zogezegde gecrashte schijf) nog eens aan te koppelen: Mac vindt deze niet terug. Dan de nieuwe harde schijf: ook niet terug te vinden... Ik ben denk ik ook zo stom geweest om back-ups van mijn lightroom catalogus op die harde schijf te zetten... Ik zit dus met mijn handen in mijn haar... heb jij een oplossing of idee wat ik best kan doen?
Dank alvast
groetjes
Kristel
PS: ook wil ik dit niet meer voorhebben in de toekomst en ik zoek dus een mooi alternatief zoals een kleine NAS aan te schaffen... enige suggestie daarin?? En is het aan te raden meerdere catalogussen te hebben? Ik had er tot hiertoe maar 1 (gemakkelijk om iets terug te vinden)

Piet van den Eynde
Piet van den Eynde antwoordde op zondag 5 november 2017, 20:36

Als je geen backups hebt van je catalogus die je kan openen dan is er weinig aan te doen, vrees ik. De enige optie die je nog zou hebben is - indien LR ooit ingesteld is om automatisch XMP bestanden te schrijven - dat je de foto's opnieuw importeert in een blanco nieuwe catalogus en dan zullen de bewerkingen mee ingelezen worden. Maar bij niet iedereen staat die optie aan. Je kan het zien indien er naast je foto's kleine xmp bestandjes staan.
Wat je eventueel nog eens zou kunnen doen is een programma proberen zoals StellarDataRecovery voor Mac of Data Rescue 5 van Prosoft. Die hebben een gratis testversie waarmee je kan zien of er iets op je schijf te recupereren valt. Indien er iets te recupereren valt, kan je dan de 100 of zo dollar betalen om het pakket aan te kopen. Er is overigens nog een pakket dat nog beter werkt, dat is Disk Warrior van Alsoft. Alleen vervelend dat je daar geen trial versie kan van gebruiken en dat je het zelfs niet kan downloaden. Je moet het fysiek kopen. Ik heb de mijne in Duitsland gekocht bij www.softwarebox.de. Sowieso is het geen slecht idee om dit programma in huis te hebben als Mac gebruiker...
In mijn Lightroom Ontmaskerd boek heb ik het over backups... Dat hoeft helemaal geen NAS te zijn, trouwens... Die kunnen ook stuk gaan. Je moet gewoon zorgen dat je je data minstens drie keer hebt: eens origineel, dan nog eens een backup en dan in principe nog eens een zogenaamde 'offsite' backup, die je niet bewaart waar je de eerste backup bewaart. Zelf heb ik ook nog eens een Cloud backup bij www.backblaze.com. Kost amper 50 dollar per jaar.

Kristel De Smet
Kristel De Smet antwoordde op maandag 6 november 2017, 10:40

Beste Piet,

Hartelijk dank voor je antwoord!
Het goede nieuws is dat om één of andere bizarre reden, vannacht de schijf terug herkend wordt op mijn map.
Nu probeer ik dus een back-up van m'n catalogus terug te zetten maar dit is een ZIP bestand dat ik niet kan openen.
De catalogus die ik nu zie in LR, is van een tijd terug en mijn recente foto's staan hier niet bij... de mappenstructuur is ook weg en overal staat een ! bij dus wil zeggen dat ik alle foto's zou moeten beginnen zoeken en koppelen...
Mijn laatste back-up van de catalogus zou mijns inziens de oplossing zijn maar die kan ik dus niet openen (ZIP)... enige oplossing daar?

Ik ga alvast een Cloud backup maken en op een andere schijf ook...

groetjes
Kristel

Piet van den Eynde
Piet van den Eynde antwoordde op woensdag 8 november 2017, 20:22

Probeer die ZIP eventueel eens te openen op een andere computer (bv. op je werk) om te zien of het probleem aan je computer ligt of aan de ZIP in kwestie.
Je kan ook eens proberen een trial versie van een ander unzip programma te installeren, bv. Winzip oid.

Zo beoordelen onze leden ons

Supertevreden, 5 sterren!
Lilian Verhappen

“Ik had het druk, druk, druk met foto's maken en bewerken en geen tijd om de video's te bekijken. Nu heb ik spijt dat ik het niet omgedraaid heb. Ik ben super enthousiast! Had het al geprobeerd met een boek en een andere losse cursus, maar dat bleef niet hangen. Dit werkt wel! Dank jullie wel voor het delen van jullie handigheidjes en grandioze knowhow!”

- Lilian Verhappen

Supertevreden, 5 sterren!
Aldo Vehent

“Mijn verwachtingen zijn op alle vlakken overtroffen, en hoe kan ik anders dan te zeggen dat de video's me bevallen? Ook zal ik zeker Photofacts Academy aanraden aan andere fotografen!”

- Aldo Vehent

Supertevreden, 5 sterren!
Hans Bakker

“Ik heb de eerste video's nu diverse malen bekeken en ben zeer onder de indruk van de kwaliteit van de uitleg per onderdeel en de rust en volledigheid waarmee dit gebeurt. Deze lescursus in video-vorm spreekt me erg aan. Herhalen, fouten maken, herhalen en nog eens goed kijken wat er gebeurt en dan de trots dat je zelf ook kunt.”

- Hans Bakker

Supertevreden, 5 sterren!
Wil van Gorp

“Ik ben door de cursussen al veel verder gekomen en heb al vele handigheidjes ontdekt die ik anders nooit zou zijn tegengekomen. Ook prettig is dat je op ieder moment aan je cursus kunt werken, en dat is misschien wel het allergrootste voordeel. Kortom het geld zeer zeker waard. Ik ben blij dat ik deze keuze gemaakt heb. Chapeau!”

- Wil van Gorp

Bekijk meer ervaringen van leden



Populaire cursussen

Als lid krijg je toegang tot al onze cursussen, deze cursussen zijn momenteel het populairst bij onze leden.

Online Fotografie cursussen