Phototalk
Deel hier je vragen en foto's met andere leden. Help andere leden door hun vragen te beantwoorden en jouw input te geven op hun foto's.
Vanmiddag een verliefd koppeltje kauwtjes gespot op de nok van een dak. Ik had een Sigma 16-300mm lens op de camera en voor de foto heb ik dan ook het max. zoombereik van 300mm gebruikt.

Leuke foto. Gave houding van de linkervogel.
Als je dit fotografeert, zet het onderwerp: de twee vogels, dan beter verdeeld in het beeldvlak. Niet links een heel leeg deel, en rechts tegen de rand. Beide rond het midden.
Dat is mooier.

OK, dank U wel voor de respons. De reden dat dit zo uitkwam is dat de vogels op hoek van het dak staan, dus rechts is alleen maar loze ruimte wat ik er af heb gesneden. Ik begrijp echter wel wat U bedoeld.
Ik heb een groot aantal foto's met mijn Nikon Z9 gemaakt in Ierland.Bij het importeren in Lightroom geeft het echter bij de GPS gegevens steevast van alle foto's de locatie van mij thuis aan en niet de locatie van waar de foto is gemaakt en die de GPS in de camera moet hebben gesignaleerd voor de metagegevensWat doe ik fout

Heb je de foto's nog op je geheugenkaart staan? Zie je dan de juiste GPS-data weergegeven wanneer je de details van de foto's op het scherm van je camera weergeeft?Als dat het geval is, gaat er iets fout met het inlezen van de GPS data in Lightroom.
Helaas ken ik de camera niet voldoende om te bedenken waar het in de camera fout zou gaan of waarom GPS data op 'thuis' staan.
Wellicht dat je op internet in fora een antwoord kan vinden. MIsschien is het probleem dat je ervaart ook door andere ervaren. Wie weet weten ze de oplossing.

Ik denk Nando dat het niet aan de camera ligt maar aan een instelling in LightroomMet de GPS van de iPhone 16 ervaar ik hetzelfdeIk zal eerst eens kijken of ik de foto's direct van de geheugenkaart kan bekijken met de GPS gegevens.
Hoe zit ‘t nu precies?Als je een foto maakt, dan controleer je die door terug te kijken op je scherm (of in de zoeker) of later op je pc.Er wordt gezegd dat je foto scherp is, als die ook helemaal scherp is of blijft als je de foto maximaal vergroot.
Ik merk dat mijn foto’s in het gemaakte formaat vaak scherp zijn (gelukkig), maar na een bepaalde mate van uitsnijden of vergroten, onscherp worden waardoor ik denk dat dit altijd bij iedere foto het geval is. Klopt mijn redenatie? Gaat iedere foto, als je die maar groot genoeg maakt, onscherp worden?

Dat is afhankelijk van de resolutie waarin de foto gemaakt is.

Dank Donald, en wat is volgens jou de beste resolutie om een foto te maken/te bewerken?

De foto maken met de camera, dan bepaalt de camera de resolutie aan de hand van de instelling. Fotografeer je in RAW, dan is dat meestal 240ppi.Wil je een foto nabewerken voor een print, dan gaat men vaak uit van 300ppi.Wil je een foto op internet plaatsen, dan is 72ppi voldoende.

Ter aanvulling: Fotografeer je in JPG dan wordt de resolutie bepaald door de kwaliteitsinstelling van de JPG op de camera Bijvoorbeeld L, M, S.

Ik zie dat er over ppi-waarden gesproken wordt.
De waarde PPI is onzinnig en heeft geen nut. Tenzij je dit verward met DPI, wat voor printen gebruikt wordt. Gebruik je de foto's digitaal op het scherm is de hoeveelheid PPI of DPI absoluut niet belangrijk. Die kan je het beste compleet negeren.
Het enige wat van belang is, is het aantal pixels van je foto.
De camera heeft een resolutie van een aantal pixels langste zijde en kortste zijde.
Bijvoorbeeld 6000 x 4000 pixels. Dat is je resolutie. Dat is wat je uit je camera krijgt.
Crop je veel, en ga je zover dat je nog maar 1200 x 1000 pixels overhoudt, dan heb je nog maar weinig resolutie over. Een foto beeldvullend op je fullHD of 4K-beeldscherm bekijken kan dan niet meer.
graag feedback op deze foto gemaakt met canon R6 100 mm, f4, iso 100 en 1/160 sec. Boomkikkers in Dieteren (Limburg) ik had ze nog nooit gezien.

Een nette foto, Hein.
Er is weinig kritisch over te melden.
Wel wat tips. Nog meer door bladeren heen fotograferen kan een dromerige sfeer geven, en gelegenheid bieden om 'storende' dingen uit beeld te houden (niet dat ze hier zijn, maar 'in general')
Pas op met het verstoren van de diertjes. Hou het belang van het diertje voorop.
Wat bewerking betreft is er nog wel wat meer uit te halen waardoor de foto meer impact krijgt.

dank voor reactie, was met een kenner op die erg beschermend naar de kikkertjes was. Hoe zou ik meer uit de nabewerking kunnen halen?

Prima foto, ik zou niet weten wat er nog veel aan te verbeteren valt. Behalve wat meer contrast misschien?
Oradour sur Glane 10 juni 1944. Een Duitse pantserdivisie valt het dorp Oradour binnen. De Duitser drijven de volledige bevolking bijeen waarna de mannen van de vrouwen en kinderen worden gescheiden. Alle mannen worden vermoord en de vrouwen en kinderen worden bijeen in de kerk opgesloten. Ook zij worden vermoord waarna de lijken worden verbrand. Het dorp wordt in brand gestoken. Alle inwoners (643) komen om, mannen, vrouwen en kinderen. Een wraakactie van de Duitse bezetter.Het uitgebrande dorp is zo gelaten zoals het destijds is achtergelaten. Nu is het een monument ter nagedachtenis aan de vreselijke slachting die er heeft plaatsgevonden; 4 dagen na de landing van de geallieerden in Normandië.
Op deze foto de overblijfselen van de kerk van het dorp waar vrijwel alle vrouwen en kinderen uit het dorp zijn vermoord.
Commentaar, opmerkingen en advies zijn altijd welkom

mooie foto met goed verhaal, maar van mij had de lucht wel iets lichter mogen zijn, ik neem aan dat de foto overdag genomen is. de donkere lucht maakt het wel dramatischer, maar is niet realistisch.

Dankjewel Jos voor jouw reactie. Het was die dag een strak blauwe lucht. Ik heb heel bewust gekozen voor de omzetting naar zwart/wit vanwege de tijd dat de massamoord heeft plaatsgevonden en het dorp verwoest is op 10 juni 1944. De dramatiek van deze gebeurtenis mag dan ook tot uitdrukking komen in de foto. Ik vind dat ik mijn gevoelens over wat er in Oradour is gebeurd tot uitdruiking mag brengen in de foto.

Ik begrijp je gedachte, maar voor de onwetende kijker is het gewoon een foto van een ruïne. Niets vertelt van het verhaal achter de oorzaak.
Dat verhaal is ook extreem moeilijk in beeld te brengen, daar in Oradour. Alles is aangeharkt, gecultiveerd en netjes gemaaid.
Wil je het verhaal vertellen, doe dat dan in een serie beelden van details, in plaats van een overzichtsfoto. Wat bewerking betreft, pas op met halo-vorming in de lucht rond de gebouwen. Maar de zwart-wit bewerking is mooi.

Dankjewel voor jouw reactie Nando. Ik heb natuurlijk meerdere foto's gemaakt en kan hier natuurlijk nog meer plaatsen nadat ik ze nabewerkt heb. Niet voor niets heb ik ook het historisch verhaal van het dorp bij de foto geplaatst. Even lezen en de foto is niet zomaar een ruïne meer. De foto is overigens geen overzicht maar toont de overblijfselen van de kerk.Nando, ik kan je aanraden deze plek ook eens te bezoeken. Het ligt minder dan een halfuur rijden van Limoges in Frankrijk. Ik denk dat jij daar ontzettend veel foto's zult maken want er is enorm veel te zien.

Ik ben er geweest, Donald. Ik heb er rondgelopen. Ik heb er niet zoveel foto's gemaakt, want ik vind het niet 'fotogeniek'. Het is allemaal te gemaakt, en binnen de muren die er nog staan is veel geënsceneerd. zoals ik al door liet schemeren. Overal liggen er dezelfde Singer naaimachines, en zijn er autowrakken (ongetwijfeld authentiek) binnen de muren geplaatst.
Het herdenkingsmuseum laat een veel betere indruk achter van de verschrikkingen, met name de portret galerij waar de namen worden opgenoemd.
Maar de restanten van het dorp zelf niet zozeer. Het is simpelweg tot een ruïne verworden met netjes gemaaid gras.
Als je geïnteresseerd bent, hier is de (korte) video impressie die ik gemaakt heb.

Dankjewel voor deze korte impressie. Het is waar dat die 2 wanden met foto's van de slachtoffers veel indruk op mij hebben achtergelaten, mede ook doordat alle namen worden opgelezen. Dat het dorp er netjes opgeruimd uitziet is waar, maar of zoals je zeg veel geensceneerd is, durf ik niet zomaar te beweren. Nietemin waardeer ik oprecht jouw reactie en advies.

De combinatie van het verhaal met de zwart/wit weergave spreekt mij wel aan. En de lucht iets lichter maken is misschien realistischer maar mij stoort het niet echt.

Dankjewel Cees, je hebt het verhaal in combinatie met de foto goed begrepen. De donkere lucht (middels een vignet) zou inderdaad een beetje lichter kunnen zolang het niet de dramatiek in de foto verloren laat gaan.

Ik adviseer je om de foto niet te vervangen voor een update naar aanleiding van de reacties. Zet dan de update in een nieuwe reactie. Alle reacties en opmerkingen zijn dan nutteloos geworden en niemand kan er meer van leren.

Terecht opgemerkt Nando. Ik was ook niet van plan een foto te vervangen, maar hooguit een erbij plaatsen.
Volubilus in Marokko

Hoi Hein Ik zie dat jou foto's gemaakt in Marokko wel heel erg licht zijn, en dat er erg weinig schaduwen aanwezig zijn de foto's, deze mogen best wel wat meer aanwezig zijn, zodat het contrast wat beter uitkomt. ze komen een beetje flets over.

Helemaal mee eens.

De foto an sich is wel heel mooi vind ik.

dank voor jullie input
Ik blijf nog steeds (na alles wat er te lezen valt…) puzzelen met de termen hyperfocale afstand en scherptediepte (DoF). In mijn beleving betekenen ze beide dat er een punt is waarop een beeld achter “dat punt” volledige scherpte heeft. En dat er een deel voor dat punt ook scherpt is.Bij het vaststellen van de hyperfocale afstand gebruik je brandpunt en diafragma; bij DoF gebruik je de afstand tot een onderwerp, diafragma en brandpunt.Gevoelsmatig hebben de 2 een (natuurkundige) relatie en hebben ze beiden met elkaar te maken, maar wat is nu het argument om te werken met DoF en wat met hyperfocale afstand?

Ik denk dat je het moeilijker maakt dan wat het is.
Scherptediepte is de hoeveelheid dat er van dichtbij tot ver weg een acceptabele scherpte heeft, en dus als scherp in de foto ervaren wordt.
De scherptediepte is afhankelijk van het diafragma, brandpuntafstand, afstand tot het onderwerp en de afstand van het onderwerp tot de achtergrond. De sensormaat speelt in zekere zin ook mee.
Voor een maximale scherptediepte kan je de scherpstelafstand zo instellen, dat het verste punt van het scherptediepte bereik precies op oneindig ligt. De afstand die je moet gebruiken om dat voor elkaar te krijgen wordt hyperfocale afstand genomen.
Wat de hyperfocale afstand is hangt af van diafragma en de brandpuntafstand, en natuurlijk de sensormaat.
Scherptediepte is wat je wilt hebben: heel weinig of heel veel. Wil je de maximaal haalbare scherptediepte, dan stel je scherp op de hyperfocale afstand.
Kijk eens naar de cursus over scherptediepte. Daar komt het aan bod.
nog een foto uit Marokko, tijdens onze rondreis was er gelukkig ook aandacht voor het platteland. Deze foto gemaakt in een dorp in de regio van Atlasgebergte. kreeg de naam uitzichtloos

Ook zonder je toevoeging spreekt de foto al voor zich. Goed gezien.

Een foto die mij wel aanspreekt.
Je hebt de foto wel heel licht gemaakt, terwijl de personen in een donker deel staan. An sich geen probleem, maar de door de zon beschenen muren zijn nu wel extreem licht geworden. Maak ze donkerder en ik denk dat dit de foto nog sprekender maakt.
blauwe dorp in het noorden van Marokko

Het dorp dat op mijn verlanglijstje staat. Leuk dat je deze gepost hebt.
De foto geeft een dubbel gevoel. Dat komt met name door de lucht. Die is grijs, en zelfs de overbelichte delen zijn grijs. Dat betekent dat je geprobeerd hebt om de lucht 'te redden' van overbelichting, wat niet mogelijk is.
MIjn advies, crop de foto tot je de lucht niet meer in beeld hebt. Je mist dan misschien wel de lantaarn, maar die is voor het beeld niet erg belangrijk.
Had je de lucht wel in beeld willen hebben, belicht dan op de lichtste delen en haal de schaduwen op in de nabewerking.
Macrofoto Klaproos

Heel mooi gedaan. Mooi gebruik gemaakt van de bladeren, goede scherptediepte. Super.

Helemaal eens met het vorige commentaar. Erg mooi.
Zo beoordelen onze leden ons

Ik had het druk, druk, druk met foto's maken en bewerken en geen tijd om de video's te bekijken. Nu heb ik spijt dat ik het niet omgedraaid heb. Ik ben super enthousiast! Had het al geprobeerd met een boek en een andere losse cursus, maar dat bleef niet hangen. Dit werkt wel! Dank jullie wel voor het delen van jullie handigheidjes en grandioze knowhow!
- Lilian Verhappen

Mijn verwachtingen zijn op alle vlakken overtroffen, en hoe kan ik anders dan te zeggen dat de video's me bevallen? Ook zal ik zeker Photofacts Academy aanraden aan andere fotografen!
- Aldo Vehent

Ik heb de eerste video's nu diverse malen bekeken en ben zeer onder de indruk van de kwaliteit van de uitleg per onderdeel en de rust en volledigheid waarmee dit gebeurt. Deze lescursus in video-vorm spreekt me erg aan. Herhalen, fouten maken, herhalen en nog eens goed kijken wat er gebeurt en dan de trots dat je zelf ook kunt.
- Hans Bakker

Ik ben door de cursussen al veel verder gekomen en heb al vele handigheidjes ontdekt die ik anders nooit zou zijn tegengekomen. Ook prettig is dat je op ieder moment aan je cursus kunt werken, en dat is misschien wel het allergrootste voordeel. Kortom het geld zeer zeker waard. Ik ben blij dat ik deze keuze gemaakt heb. Chapeau!
- Wil van Gorp
Populaire cursussen
Online Fotografie cursussen
Cursussen De Basis van Fotografie
- Cursus Starten met Fotografie
- Cursus Alles over Scherptediepte
- Cursus Aan de slag met belichting
- Cursus Scherpstellen voor Gevorderden
- Cameratips
- Cursus Geschiedenis van de fotografie
- Cursus Geschiedenis van de Fotografie (1900 - 1950)
- Cursus Compositie en Beeldtaal
- Basiscursus Fotografie
- Cursus Alles over Brandpuntsafstand
- Cursus Aan de slag met Canon EOS R
Cursussen Fotografie
- Cursus Concertfotografie
- Cursus Architectuurfotografie
- Cursus Reisfotografie voor Beginners
- Cursus Straatfotografie
- Cursus Foto's analyseren en bespreken
- Cursus Sportfotografie
- Cursus Masterclass Architectuurfotografie
- Cursus Kleurbeheer
- Cursus Verslaglegging met je Smartphone
- Cursus HDR fotografie
- Cursus Panoramafotografie
- Cursus Nachtfotografie
- Cursus Fotograferen met een Tilt-Shift objectief
- Cursus Smartphonefotografie
- Cursus Timelapse Fotografie
- Cursus Aan de slag met de Sony Alpha
- Cursus Compositie Tips
- Cursus Aan de slag met OM System
- Cursus Industriele Nachtfotografie
Cursussen Lightroom
- Cursus Starten met Lightroom
- Cursus Starten met Lightroom Classic
- Cursus Maskeren in Lightroom Classic
- Cursus Lightroom Classic Modules
- Cursus Portretfoto's bewerken in Lightroom Classic
- Cursus Lightroom Classic Ontwikkelmodule
- Cursus Lightroom Classic Tips & Tricks
- Cursus Lightroom Classic Fotobewerkingen
- Cursus Lightroom Classic Catalogus voor Gevorderden
- Cursus Lightroom Classic Bibliotheekmodule
- Cursus Fraaie Fotobewerkingen met Lightroom Classic
- Cursus Wat is er nieuw in Lightroom Classic?
Cursussen Photoshop
- Cursus Photoshop voor Beginners
- Cursus Photoshop voor Fotografen
- Cursus Kleurtheorie en Colorgrading
- Cursus Photoshop voor Gevorderden
- Cursus Adobe Camera Raw
- Cursus Photoshop Lagen
- Cursus Controle over Contrast in Photoshop
- Cursus Photoshop Selecties, Maskers en Alfakanalen
- Cursus Photoshop Elements voor Fotografen
- Cursus Photoshop Elements Organizer
- Cursus Compositing
- Cursus Photoshop Filters
- Cursus Photoshop Tips & Tricks
- Cursus Photoshop Fotobewerkingen
- Cursus Photoshop Elements Photo Editor
- Cursus Wat is er nieuw in Photoshop?
- Cursus Photoshop Effecten
Cursussen Luminar
Cursussen Creatieve Fotografie
Cursussen Natuurfotografie
Cursussen Landschapsfotografie
Cursussen Dierenfotografie
Cursussen Portretfotografie
- Cursus Portretfotografie Tips
- Cursus Starten met Flitsen
- Cursus Boudoirfotografie
- Cursus Portretfotografie in de praktijk
- Cursus Fotoshoot onder controle
- Cursus Verhalende Portretfotografie
- Cursus Spontane portretten zonder poseren
- Cursus Naaktfotografie
- Cursus Zakelijke Portretfotografie
- Cursus Feelgood Shoots
- Cursus Fine Art Portretfotografie
Cursussen Studiofotografie
Cursussen Bruidsfotografie
Cursussen Productfotografie
Cursussen Ondernemen
Cursussen Videografie
Cursussen Apps
Cursussen Overige