Phototalk
Deel hier je vragen en foto's met andere leden. Help andere leden door hun vragen te beantwoorden en jouw input te geven op hun foto's.
Nando,Elja. Wat is jullie visie wat betreft fotograferen met lensbaby Composer pro II sweet 35,50 of 80. Ik zou het willen gebruiken voor vooral macro maar ook kleinkinderen. Zijn er verschillen tussen tussen 35, 50 en 80. Waar is er wat uitgebreidere informatie te vinden.Dank Hein
Had je onze cursus over Lensbaby al gekeken? Daarin wordt ook de Composer Pro II besproken.
Zelf heb ik lang geleden ook eens met een Composer gewerkt, ik denk nog de oudere versie. Het was echt 15+ jaar geleden. 😀
Het is in elk geval een objectief waarmee je wel moet leren werken (eigenlijk moet dat met elk objectief, maar met de Composer wat langer dan gemiddeld). Zelf ben ik er op een gegeven moment weer vanaf gestapt.
Of je de 35, 50 of 80mm kiest hangt denk ik het meeste af van wat voor een foto's je er mee wilt gaan maken. Welk brandpuntafstand gebruik je momenteel voor je foto's het meest?
Persoonlijk vind ik deze de mooiste herfstcompositie. Benieuwd wat jullie er van vinden.
Zeker een fijne herfstsfeer in je foto. Ik zou de lange grasprieten hebben weggehaald en dan pas de foto hebben genomen. Links aan de rand van de foto zie ik nog net een klein stukje van een kastanje en in de rechter benedenhoek is het beeld onduidelijk en afgesneden. Ik denk dat het mooier wordt als je die 2 elementen links en rechts weg haalt b.v. met AI verwijderen in Lightroom; dan wordt de foto rustiger en valt de nadruk meer op het onderwerp (de kastanjes).
Omdat de herfst er bijna op zit, de winter duwt als het ware dit prachtexemplaar ondersteboven.Een stack van een kleine 20 opnames om ook alle lamellen scherp te kunnen krijgen.Op of aanmerkingen welkom.
Groet.....Willem 😏
Ik vind het een fraaie opname en mooi inderdaad dat alle lamellen er goed scherp op staan. Maar iets minder scherptediepte had van mij ook gemogen.😀
Dat ben ik met je eens Cees. Maar het kwam zo uit de stack. Ik zal met het instellen van de focusstack beter in moeten stellen om dat voor elkaar te krijgen.
Na het commentaar van Nando zie ik dat ik wat kritischer had moeten kijken naar de technische kant van je foto. Tja....vakmanschap is meesterschap🙂
Op het eerste oog ziet het samengevoegde resultaat er goed uit. Maar als je wat beter kijkt zitten er nog veel foutjes in die je moet corrigeren.
Rondom de randen van de foto zijn er uitgesmeerde delen of verspringende grassprietjes. Die zijn eenvoudig eraf te croppen. Er zijn er ook hier en daar in het gras zelf, maar dat kan je niet croppen. Dat moet je handmatig corrigeren.
Rondom de hoed van de paddenstoel zijn die uitgesmeerde delen ook storend aanwezig. Ook die moet je corrigeren om het geheel er mooi en verzorgd uit te laten zien.
Focus stack is leuk om te doen, maar zorg wel dat je altijd de foto goed en heel nauwkeurig naloopt op fouten die ontstaan door het stacken. Dit soort technieken is nooit met een druk op de knop klaar. Het vergt meer werk, wat het een tijdrovende bezigheid kan maken.
Nu ik wat beter( groter beeld ) de foto bekeken heb snap en zie ik wat je bedoelt. Staat er een video cursus van stack's bewerken op PFA ook Nando ? Alleen kan ik het bij deze denkelijk niet meer doen omdat ik alleen het resultaat bewaard heb en niet alle andere foto's waarmee de stack is samengesteld.
Er is wel een video over focusstacking, maar niet zo uitgebreid dat dit alles aan bod komt.
Maar je hebt de oorspronkelijke foto's niet per se nodig. Het zou handig zijn geweest om ze een tijdje te bewaren tot je zeker weet dat het eindresultaat in orde is. Je moet het eindresultaat altijd heel erg goed controleren. Dat geldt voor alle samenvoegingen die je maakt (focus stacking, HDR, panorama).
Nu kan je het alleen repareren in Photoshop of Affinity met behulp van clone brush gereedschap of eventueel AI-gegenereerde content op plekken waar je het moet repareren.
Zelf vind ik het silhoutte van de boom tegen de mooie lucht geslaagd, maar graag wil ik van jullie feedback krijgen
Als je er zelf al blij mee bent zou ik het lekker zo laten. Maar als ik de foto zo zie, dan denk ik dat er wel ruimte is om de lucht er wellicht nog iets meer uit te laten springen. En de boom zou ook een heel klein tintje lichter kunnen. En verder zou ik een spijker zoeken waar je deze print aan kunt hangen boven de bank !😀
Groet.....Willem 😏
Dank je.🙋♀️
Ik vind de foto nogal somber. Onderbelicht, zelfs (hoewel er links uitgebeten wit naast de boom te zien is, dat wat grijs eruit is gaan zien)
Een silhouet is altijd wel mooi, maar wel als het contrast met de achtergrond (de lucht) groot is.
Ik zou de lucht lichter maken, contrastrijker. Het hoeft maar een beetje te zijn, maar dat kan al verschil maken. Uitgebeten wit kan je niet meer redden, dus dat hou je gewoon wit. Probeer dat niet donker te maken, want dan krijg je vuilgrijs.
Bedankt voor de reactie👍. Ik snap hem
Voor een zwart/wit opdracht van mijn fotoclubje deze gemaakt in het Valkenberg Breda. Zelf vond ik hem best geslaagd, omdat de foto denk ik wat vragen oproept waardoor mensen wellicht iets langer kijken naar een foto.Het tafereel is onderdeel van " Breda Foto " waarbij door de stad heen in de buitenlucht foto's geëxposeerd worden.Commentaar is welkom, en anders bedankt voor het kijken.
Groet......Willem 😏
Leuke opname die inderdaad vragen oproept en dat is juist leuk aan deze foto. Breda Foto biedt altijd veel verassingen. Een aanrader dus.
Naar aanleiding van mijn reaktie 26-11-2025
Hoi Peter,
Hier heb je helemaal geen last van lijntjes die niet lekker lopen. Goed verzadigde kleuren zeg, en die zie ik in al je foto's van de laatste dagen. Komt dat zo uit de camera of heb je ze nog wat aangezet? Ook hier lijkt wel een vignet in te zitten door de takken in de hoeken van de foto, die ook nog eens in het water op de hoeken onder gereflecteerd worden. Daardoor krijgt het onderwerp wat meer nadruk natuurlijk.Jammer van die blaadjes op het water, dan was de weerspiegeling nog wat fraaier geweest.
Groet......Willem 😏
Bedankt voor je reactie. De Sony A7IV heb ik ingesteld op "Creat. uitstraling"en dat geeft inderdaat een mooie uitstraling.
Naar aanleiding van mijn reaktie 26-11-2025
Misschien ligt het aan mij hoor, maar voor mijn gevoel "wringt" deze foto. En dat heb ik bij mijn eigen foto's ook vaak als deze in Lightroom "recht gezet" zijn. Vooral natuurlijk bij gebouwen. En als je dan een schuin standpunt hebt zoals hier komt dat, bij mij althans, onnatuurlijk over. Dit zie je nog beter als je naar de weerspiegeling in het water kijkt van het gebouw.Om die reden kijk ik al erg lang naar een tilt shift lens, maar die dingen zijn zo duur dat het er maar niet van komt om er eentje aan te schaffen. Dus ook ik neem dit soort "probleempjes" maar voor lief.
Groet......Willem 😏
Ik vraag me af of dit "wringend effect: door Lightroom komt of door het gebruik van veel groothoek. Lightroom kan vertekening vaak best goed corrigeren maar er zit wel een grens aan wat kan. Als je deze foto bijsnijdt naar 16:9 kun je het gebouw nog vrij goed recht krijgen, dit gaat dan wel wel ten koste van een gedeelte van het totale beeld aan de rechterzijde natuurlijk.
Beste Cees, bedankt voor je reaktie. Zie ook mijn reaktie bij Wil van Gorp.
Tilt lift lens is zeker duur om een enkele keer een gebouw(tje) recht te zetten. Heb het handmatig geprobeerd in Lightroom, maar dan staat het ander gebouw weer te schuin. Belangrijk is dan dat ook de compositie goed is.
Een portret van Emma, model op een cursus bij Elja.
Prachtig portret van dit model met een hele mooie pose. Ik vind wel dat de huid misschien wel te "superglad" is, beetje onnatuurlijk naar mijn smaak. Benieuwd wat Elja er van vindt.😀
Sowieso een geslaagd portret, Ron.
De huid is inderdaad wat overbewerkt. En ik zou ook kijken of je de huidskleur van de arm gelijk kunt trekken met die van het gezicht. Deze is nu wat te geel.
De bewerking van Emma's oog vind ik overigens erg geslaagd. Die springt er goed uit zo. 👍
Glas fotografie. Maar dan een beetje anders. Instellingen: 85mm, F13, 1/125 sec, ISO100 op statief. Belichting met softbox van 80cm met diffuser (achter het glas geplaatst) met daarvoor nog een lichtdoorlatend reflectiescherm van 80 cm. F13 in verband met de scherptediepte. Het reflectiescherm er tussen geeft een niet zo gekreukeld achtergrond beeld. Tip: zet alle kamer verlichting uit want dit geeft zeker een reflectie in je glas! Nabewerkt in LrC want elk vlekje op je glas of je reflectiescherm ga je zien. O ja, wordt tijd om ook eens de sensor te cleanen......
Heel fraai hoor! Was je fles gevuld tot de rand? Of was ie leeg. Nu zag ik van de week op Zoom academie een video waarin ze ook zoiets deden. Met alleen een glas en een 2 kleurig ledscherm als achtergrond. Alleen daar hadden ze een zwart karton onder een glasplaat liggen als ondergrond waardoor het glas ook heel mooi daarin reflecteerde. Zou hier ook wel mooi kunnen zijn denk ik. Maar sowieso mooie opname hoor! Compliment.
Groet……Willem 😉
Hoi Wil, dank voor je reactie. In deze fles zit geen vloeistof. Dat met die glasplaat heb ik ooit ook al eens gemaakt tijdens een workshop glasfotografie maar dat was een iets andere techniek met het belichten.
👍 Oh....maar deze is ook erg fraai zeg !
Herfstfoto gedeelte kasteelt Nijenborgh te Weert.
Ik denk dat ik de foto zonder vignet ‘lekkerder’ zou vinden. Dan komt ie denkelijk wat frisser over. De spiegeling in het water hoef je er iig niet mee te accentueren. Die is mooi en komt toch wel over. Maar goed, dat is maar een gedachte die ik bij deze fraaie plaat heb. 😀
Groet……Willem. 😉
Een leuke foto, waarbij ik de beek wel heel mooie door de foto vind lopen. De lucht is wat overbelicht, waar ik zelf wat meer detail in gehouden zou hebben.
Zoals Wil zegt, het vignet is niet mooi uitgevoerd. Of is dat ontstaan omdat de randen van de lens (of filter) in beeld is gekomen. Het ziet er namelijk uit als een extreme groothoek.
Let even op de vertekening en de horizon. De foto is scheef, of ziet er scheef uit. Kijk maar eens naar het gebouwtje aan het eind van de beek. Dat staat scheef. Corrigeer dat, want het gaat storen als je het eenmaal ziet.
Bedankt voor de reakties.Het vignet is niet door mij gedaan. Waarschijnlijk door de cpr--82mm. Heb deze verwijderd en geen vignet meer te zien.In lightroom zet ik alle beelden eerst recht. Het is een Sony groothoek FE16-35mm f2.8 GM II,die ik onlangs heb aangeschaf.Diezelfde dag heb ik merdere fotos gemaakt. ik zal er een paar bijvoegen.Groeten uit Soerendonk van Peter
Ik adviseer je toch om nog eens goed te kijken naar het corrigeren van de schuine lijnen. Het hoofdgebouw staat weliswaar recht, maar de hele rechterkant is dat niet. Dit is de groothoekvertekening, en ik zou dat zeker wel corrigeren voor een meer prettige kijkervaring.
Zo beoordelen onze leden ons
Ik had het druk, druk, druk met foto's maken en bewerken en geen tijd om de video's te bekijken. Nu heb ik spijt dat ik het niet omgedraaid heb. Ik ben super enthousiast! Had het al geprobeerd met een boek en een andere losse cursus, maar dat bleef niet hangen. Dit werkt wel! Dank jullie wel voor het delen van jullie handigheidjes en grandioze knowhow!
- Lilian Verhappen
Mijn verwachtingen zijn op alle vlakken overtroffen, en hoe kan ik anders dan te zeggen dat de video's me bevallen? Ook zal ik zeker Photofacts Academy aanraden aan andere fotografen!
- Aldo Vehent
Ik heb de eerste video's nu diverse malen bekeken en ben zeer onder de indruk van de kwaliteit van de uitleg per onderdeel en de rust en volledigheid waarmee dit gebeurt. Deze lescursus in video-vorm spreekt me erg aan. Herhalen, fouten maken, herhalen en nog eens goed kijken wat er gebeurt en dan de trots dat je zelf ook kunt.
- Hans Bakker
Ik ben door de cursussen al veel verder gekomen en heb al vele handigheidjes ontdekt die ik anders nooit zou zijn tegengekomen. Ook prettig is dat je op ieder moment aan je cursus kunt werken, en dat is misschien wel het allergrootste voordeel. Kortom het geld zeer zeker waard. Ik ben blij dat ik deze keuze gemaakt heb. Chapeau!
- Wil van Gorp
Populaire cursussen
Online Fotografie cursussen
Cursussen De Basis van Fotografie
- Cursus Starten met Fotografie
- Cursus Alles over Scherptediepte
- Cursus Aan de slag met belichting
- Cursus Scherpstellen voor Gevorderden
- Cameratips
- Cursus Geschiedenis van de fotografie
- Cursus Geschiedenis van de Fotografie (1900 - 1950)
- Cursus Compositie en Beeldtaal
- Basiscursus Fotografie
- Cursus Alles over Brandpuntsafstand
- Cursus Alles over Statiefgebruik
- Cursus Aan de slag met Canon EOS R
- Cursus Aan de slag met Nikon Z
- Cursus Geschiedenis van de Fotografie (1950-2000)
Cursussen Fotografie
- Cursus Concertfotografie
- Cursus Reisfotografie voor Beginners
- Cursus Architectuurfotografie
- Cursus Foto's analyseren en bespreken
- Cursus Straatfotografie
- Cursus Sportfotografie
- Cursus Masterclass Architectuurfotografie
- Cursus Kleurbeheer
- Cursus Verslaglegging met je Smartphone
- Cursus HDR fotografie
- Cursus Panoramafotografie
- Cursus Nachtfotografie
- Cursus Fotograferen met een Tilt-Shift objectief
- Cursus Smartphonefotografie
- Cursus Timelapse Fotografie
- Cursus Aan de slag met de Sony Alpha
- Cursus Compositie Tips
- Cursus Aan de slag met OM System
- Cursus Industriele Nachtfotografie
- Cursus DIY Fotografie Hacks
Cursussen Lightroom
- Cursus Starten met Lightroom
- Cursus Starten met Lightroom Classic
- Cursus Maskeren in Lightroom Classic
- Cursus Lightroom Classic Modules
- Cursus Portretfoto's bewerken in Lightroom Classic
- Cursus Lightroom Classic Ontwikkelmodule
- Cursus Lightroom Classic Tips & Tricks
- Cursus Lightroom Classic Fotobewerkingen
- Cursus Lightroom Classic Catalogus voor Gevorderden
- Cursus Lightroom Classic Bibliotheekmodule
- Cursus Fraaie Fotobewerkingen met Lightroom Classic
- Cursus Wat is er nieuw in Lightroom Classic?
Cursussen Photoshop
- Cursus Starten met Photoshop
- Cursus Photoshop voor Beginners
- Cursus Photoshop voor Fotografen
- Cursus Kleurtheorie en Colorgrading
- Cursus Photoshop voor Gevorderden
- Cursus Adobe Camera Raw
- Cursus Photoshop Lagen
- Cursus Controle over Contrast in Photoshop
- Cursus Photoshop Selecties, Maskers en Alfakanalen
- Cursus Photoshop Elements voor Fotografen
- Cursus Photoshop Elements Organizer
- Cursus Compositing
- Cursus Photoshop Filters
- Cursus Photoshop Tips & Tricks
- Cursus Photoshop Fotobewerkingen
- Cursus Alles over Curven
- Cursus Wat is er nieuw in Photoshop?
- Cursus Photoshop Effecten
- Cursus Photoshop Elements Photo Editor
Cursussen Luminar
Cursussen Creatieve Fotografie
Cursussen Natuurfotografie
Cursussen Landschapsfotografie
Cursussen Dierenfotografie
Cursussen Portretfotografie
- Cursus Portretfotografie Tips
- Cursus Starten met Flitsen
- Cursus Boudoirfotografie
- Cursus Portretfotografie in de praktijk
- Cursus Fotoshoot onder controle
- Cursus Verhalende Portretfotografie
- Cursus Spontane portretten zonder poseren
- Cursus Naaktfotografie
- Cursus Zakelijke Portretfotografie
- Cursus Feelgood Shoots
- Cursus Fine Art Portretfotografie
Cursussen Studiofotografie
Cursussen Bruidsfotografie
Cursussen Productfotografie
Cursussen Ondernemen
Cursussen Videografie
Cursussen Apps
Cursussen Overige
- Cursus Werken met Wacom Tablets
- Cursus Starten met Capture One
- Cursus Perfecte afdrukken maken
- Cursus Aan de slag met je drone
- Cursus Auteursrecht voor Fotografen
- Cursus Starten met Affinity Photo
- Productreviews
- Cursus Photofacts Academy
- Cursus Toegankelijk vliegen met de DJI Neo drone
- Cursus Nieuwe Technieken in Capture One
- Cursus VIP Sessies
- Events en Lezingen
9,3
