Deze foto heb ik gemaakt met de Canon zoomlens 24-105mm, waarbij ik de camera bijna op de grond had, dus een erg laag standpunt. De instellingen waren, belichting 1/640, f9, iso 200 en het brandpunt op 24mm. Ik ben vooral benieuwd of de compositie OK is...? Maar indien er kritiek is op de belichting e.d. dan sta ik daar natuurlijk ook voor open.

Hoi Pieter, ik denk dat een staande foto, mooier zou zijn geweest. De huizen links leiden af. Ik vind het jammer dat de boom recht er niet helemaal opstaat. Ik denk dat de camera iets naar voren, de boom helemaal weg of iets naar achteren, de hele boom in beeld beter zou zijn. De boom schaduw zou ik zelf iets meer uit de hoek laten komen.Kleuren en de kale bomen prima.

Dank je wel Elma, zo zie je maar, dat ik nog behoorlijk bijgeschoold moet worden. Aanvankelijk stond de boom rechts wel helemaal op de foto en kwam de schaduw ook uit de hoek, ik kan dat nog zien op de originele foto. Omdat de foto best wel scheef stond heb ik die recht gezet en daarom het één en ander verloren met het bijsnijden. De huisjes links was echter wel een bewuste keus, zelf vind ik dat wel een aardig detail. Maar ik ben blij met je kritische blik.

Ik vind de keuze voor een liggende foto perfect voor dit soort beelden. Dan pas zie je goed de diepte. Anders wordt het zo'n smal beeld met veel hoogte waar niets bijzonder te zien is. De weg tussen de velden wil ik zien, dat is interessanter dan wat meer lucht erboven.
De schaduw van de boom is boeiend. Die had je nog prominenter in beeld kunnen brengen. Omdat die zo mooi is, en wellicht nog meer schaduwen verderweg op de weg zou een hoger standpunt misschien een betere keuze zijn.
De huizen en alle ander dingen zijn mooie toevoegingen, want het laat de weg in het landschap zien.
Heb je moeite met de camera recht houden, zoom dan altijd iets verder uit dan je in beeld wilt hebben. Dan hou je ruimte om de foto recht te zetten, zonder dat er iets afvalt wat je niet wilt hebben.
Laat je niet verleiden om altijd alles exact uit de hoek te laten lopen. Dat is saai, bijna uit de hoek brengt meer spanning.

Dank je wel Nando voor Uw respons. Eigenlijk was mijn grootste probleem dat ik de foto genomen heb met life vieuw en vanwege het zonlicht en een foute bril kon ik niet goed zien wat ik deed. Daardoor had ik moeite met het kaderen en stond de foto erg scheef en moest ik het één en ander wegsnijden na het recht zetten. Het is tevens de reden dat ik juist deze foto hier plaats om er achter te komen wat ik goed en niet zo goed heb gedaan.
Heb ik nog een vraag voor U; Is compositie gebonden aan wetten en richtlijnen of heeft het ook wat te maken met persoonlijke smaak?

Er zijn regels verzonden voor compositie. Er zijn er veel - ik heb er een heel boek over geschreven - en het is vaak lastig om ze in het veld toe te passen.
Maar belangrijker nog, persoonlijke smaak heeft er heel veel mee te maken.

Hoi Pieter, zo te zien was het je bedoeling om een symmetrische compositie te maken, waarbij de converterende lijnen van de bermen voor een mooie diepte zorgen. Ik vermoed dat het vooral de boomrijen zijn die je triggerden, vandaar je lage standpunt. Dat is goed gelukt. De symmetrie wringt nog een beetje. Schuif eens een papiertje vanaf de linkerkant langzaam tot halverwege de eerste boom. Dan komt er een moment waarop je de balans vindt. Zelfs de halve boom rechts doet het dat prima.
Zo beoordelen onze leden ons

Ik had het druk, druk, druk met foto's maken en bewerken en geen tijd om de video's te bekijken. Nu heb ik spijt dat ik het niet omgedraaid heb. Ik ben super enthousiast! Had het al geprobeerd met een boek en een andere losse cursus, maar dat bleef niet hangen. Dit werkt wel! Dank jullie wel voor het delen van jullie handigheidjes en grandioze knowhow!
- Lilian Verhappen

Mijn verwachtingen zijn op alle vlakken overtroffen, en hoe kan ik anders dan te zeggen dat de video's me bevallen? Ook zal ik zeker Photofacts Academy aanraden aan andere fotografen!
- Aldo Vehent

Ik heb de eerste video's nu diverse malen bekeken en ben zeer onder de indruk van de kwaliteit van de uitleg per onderdeel en de rust en volledigheid waarmee dit gebeurt. Deze lescursus in video-vorm spreekt me erg aan. Herhalen, fouten maken, herhalen en nog eens goed kijken wat er gebeurt en dan de trots dat je zelf ook kunt.
- Hans Bakker

Ik ben door de cursussen al veel verder gekomen en heb al vele handigheidjes ontdekt die ik anders nooit zou zijn tegengekomen. Ook prettig is dat je op ieder moment aan je cursus kunt werken, en dat is misschien wel het allergrootste voordeel. Kortom het geld zeer zeker waard. Ik ben blij dat ik deze keuze gemaakt heb. Chapeau!
- Wil van Gorp
Populaire cursussen
Online Fotografie cursussen
Cursussen De Basis van Fotografie
- Cursus Starten met Fotografie
- Cursus Alles over Scherptediepte
- Cursus Aan de slag met belichting
- Cursus Scherpstellen voor Gevorderden
- Cameratips
- Cursus Geschiedenis van de fotografie
- Cursus Geschiedenis van de Fotografie (1900 - 1950)
- Cursus Compositie en Beeldtaal
- Basiscursus Fotografie
- Cursus Aan de slag met Canon EOS R
Cursussen Fotografie
- Cursus Concertfotografie
- Cursus Architectuurfotografie
- Cursus Reisfotografie voor Beginners
- Cursus Straatfotografie
- Cursus Foto's analyseren en bespreken
- Cursus Sportfotografie
- Cursus Masterclass Architectuurfotografie
- Cursus Kleurbeheer
- Cursus Verslaglegging met je Smartphone
- Cursus HDR fotografie
- Cursus Panoramafotografie
- Cursus Nachtfotografie
- Cursus Fotograferen met een Tilt-Shift objectief
- Cursus Smartphonefotografie
- Cursus Timelapse Fotografie
- Cursus Aan de slag met de Sony Alpha
- Cursus Compositie Tips
- Cursus Aan de slag met OM System
- Cursus Industriele Nachtfotografie
Cursussen Lightroom
- Cursus Starten met Lightroom
- Cursus Starten met Lightroom Classic
- Cursus Maskeren in Lightroom Classic
- Cursus Lightroom Classic Modules
- Cursus Portretfoto's bewerken in Lightroom Classic
- Cursus Lightroom Classic Ontwikkelmodule
- Cursus Lightroom Classic Tips & Tricks
- Cursus Lightroom Classic Fotobewerkingen
- Cursus Lightroom Classic Catalogus voor Gevorderden
- Cursus Lightroom Classic Bibliotheekmodule
- Cursus Fraaie Fotobewerkingen met Lightroom Classic
- Cursus Wat is er nieuw in Lightroom Classic?
Cursussen Photoshop
- Cursus Photoshop voor Beginners
- Cursus Photoshop voor Fotografen
- Cursus Kleurtheorie en Colorgrading
- Cursus Photoshop voor Gevorderden
- Cursus Adobe Camera Raw
- Cursus Photoshop Lagen
- Cursus Controle over Contrast in Photoshop
- Cursus Photoshop Selecties, Maskers en Alfakanalen
- Cursus Photoshop Elements voor Fotografen
- Cursus Photoshop Elements Organizer
- Cursus Compositing
- Cursus Photoshop Filters
- Cursus Photoshop Tips & Tricks
- Cursus Photoshop Fotobewerkingen
- Cursus Photoshop Effecten
- Cursus Photoshop Elements Photo Editor
- Cursus Wat is er nieuw in Photoshop?
Cursussen Luminar
Cursussen Creatieve Fotografie
Cursussen Natuurfotografie
Cursussen Landschapsfotografie
Cursussen Dierenfotografie
Cursussen Portretfotografie
- Cursus Portretfotografie Tips
- Cursus Starten met Flitsen
- Cursus Boudoirfotografie
- Cursus Portretfotografie in de praktijk
- Cursus Fotoshoot onder controle
- Cursus Verhalende Portretfotografie
- Cursus Spontane portretten zonder poseren
- Cursus Naaktfotografie
- Cursus Zakelijke Portretfotografie
- Cursus Feelgood Shoots
- Cursus Fine Art Portretfotografie
Cursussen Studiofotografie
Cursussen Bruidsfotografie
Cursussen Productfotografie
Cursussen Ondernemen
Cursussen Videografie
Cursussen Apps
Cursussen Overige