Heb een vraag over brandpuntafstand bij het fotograferen van een mens in zijn geheel. Voor een website fotografeer ik mensen (apart) en voeg ze later samen in één gezamenlijke teamfoto. Gebruik hiervoor de Olympus OMD 1markII (dus systeemcamera). Maar ik merk dat mensen soms te groot hoofd en/of voeten hebben.
Mijn vragen:
1. Welke brandpuntafstand kan ik het beste gebruiken om dit te voorkomen?
2. Op welke hoogte moet ik mijn camera houden? Gezicht? Borst? Anders? En altijd zelfde hoogte omdat men in een teamfoto komt? Ik plaats de mensen random naast en beetje achter elkaar (max 2 rijen)
3. Ik gebruik sinds kort 2 softboxen (hexa), en flits dus off camera, maar zie de beide softboxen in de ogen terug. Probeer niet rechtstreeks op het model te richten, maar toch zie ik het. Hier nog tips voor?
Heb al meerdere cursussen op jullie site gevolgd, maar vind eigenlijk alleen portretfotografie (met daarbij ook wel de lens genoemd, maar niet met de benen erbij.
@Nando of iemand anders, wie kan mij verder helpen? Gr en alvast hartelijk dank

Mijn eerste vraag is: welk brandpunt gebruik je bij het fotograferen? Het klinkt namelijk als perspectiefvertekening als je over te grote hoofden of voeten noemt.
Het heeft niets te maken met de camera die je gebruikt.Het is bij het fotograferen van mensen belangrijk om de lichaamsverhoudingen goed in beeld te krijgen. Dat betekent dat je bij voorkeur een standaardbrandpuntsafstand (standaardobjectief, wat 25mm bij een M43 sensor is) moet gebruiken, of langer.
Langer is meestal niet mogelijk met groepen. Vaak heb je meer beeldhoek nodig. Dan zou je al snel richting de 15mm moeten of zelfs 12mm moeten gaan (op een M43 systeem zoals de Olympus). Je mag dan niet te dichtbij staan, want hoe dichterbij je komt, hoe groter de perspectiefvertekening wordt.
Wat hoogte van de camera betreft, als je op een goede afstand staat kan je gewoon vanuit ooghoogte fotograferen. Te dichtbij, en je krijgt weer perspectiefvertekening als je te laag gaat. Kijk op het scherm, je ziet toch vanzelf of het er goed uit ziet?
Wat flitsers betreft, catchlight in de ogen is normaal.

Dank voor je snelle reactie Nando!
Ik gebruik een 12-100 olympus pro lens. Kan dus zoomen, maar lastig ivm kleine ruimte en dus redelijk dicht op het model. Maar gezien jouw advies, zal ik toch proberen de opstelling zo te maken dat ik wat verder weg kan staan en iets in te zoomen.
Bedoel je ooghoogte van mij als fotograaf of van de mensen die ik fotografeer?
Op het schermpje vind ik het soms lastig te zien. Pas op de laptop en na 'uitknippen' met ps valt het me vaak pas echt op.

Ik maak soms groepsfoto's van een lager standpunt, soms een hoger standpunt, soms vanaf ooghoogte (mijn ooghoogte). Het is afhankelijk van de manier hoe je de groep in beeld wilt krijgen.
Ook al is het scherm misschien lastig te zien, je hoeft het niet uitgebreid te bestuderen. Je zou toch snel kunnen zien of het er goed uitziet, of dat het er vreemd uitziet. Sterker nog, dat zie je ook door de zoeker als je de compositie maakt. Dat is het moment dat je positie en perspectief aanpassingen kan maken.
Zit je in een kleine ruimte, dan wordt het lastig met grotere groepen. Je moet dan misschien kiezen om de mensen niet helemaal op de foto te zetten - dat is ook helemaal niet verplicht. Een groepsfoto met borst/hoofd in beeld kan ook.
Tenzij je heel statische groepsfoto's moet maken, ben je heel vrij in de manier hoe je het in beeld brengt. Wees creatief en kijk vooral ook naar hoe de mensen in beeld staan als je door de zoeker kijkt om je compositie te maken.
Zo beoordelen onze leden ons

Ik had het druk, druk, druk met foto's maken en bewerken en geen tijd om de video's te bekijken. Nu heb ik spijt dat ik het niet omgedraaid heb. Ik ben super enthousiast! Had het al geprobeerd met een boek en een andere losse cursus, maar dat bleef niet hangen. Dit werkt wel! Dank jullie wel voor het delen van jullie handigheidjes en grandioze knowhow!
- Lilian Verhappen

Mijn verwachtingen zijn op alle vlakken overtroffen, en hoe kan ik anders dan te zeggen dat de video's me bevallen? Ook zal ik zeker Photofacts Academy aanraden aan andere fotografen!
- Aldo Vehent

Ik heb de eerste video's nu diverse malen bekeken en ben zeer onder de indruk van de kwaliteit van de uitleg per onderdeel en de rust en volledigheid waarmee dit gebeurt. Deze lescursus in video-vorm spreekt me erg aan. Herhalen, fouten maken, herhalen en nog eens goed kijken wat er gebeurt en dan de trots dat je zelf ook kunt.
- Hans Bakker

Ik ben door de cursussen al veel verder gekomen en heb al vele handigheidjes ontdekt die ik anders nooit zou zijn tegengekomen. Ook prettig is dat je op ieder moment aan je cursus kunt werken, en dat is misschien wel het allergrootste voordeel. Kortom het geld zeer zeker waard. Ik ben blij dat ik deze keuze gemaakt heb. Chapeau!
- Wil van Gorp
Populaire cursussen
Online Fotografie cursussen
Cursussen De Basis van Fotografie
- Cursus Starten met Fotografie
- Cursus Alles over Scherptediepte
- Cursus Aan de slag met belichting
- Cursus Scherpstellen voor Gevorderden
- Cameratips
- Cursus Geschiedenis van de fotografie
- Cursus Geschiedenis van de Fotografie (1900 - 1950)
- Cursus Compositie en Beeldtaal
- Basiscursus Fotografie
- Cursus Aan de slag met Canon EOS R
Cursussen Fotografie
- Cursus Concertfotografie
- Cursus Architectuurfotografie
- Cursus Reisfotografie voor Beginners
- Cursus Straatfotografie
- Cursus Foto's analyseren en bespreken
- Cursus Sportfotografie
- Cursus Masterclass Architectuurfotografie
- Cursus Kleurbeheer
- Cursus Verslaglegging met je Smartphone
- Cursus HDR fotografie
- Cursus Panoramafotografie
- Cursus Nachtfotografie
- Cursus Fotograferen met een Tilt-Shift objectief
- Cursus Smartphonefotografie
- Cursus Timelapse Fotografie
- Cursus Aan de slag met de Sony Alpha
- Cursus Compositie Tips
- Cursus Aan de slag met OM System
- Cursus Industriele Nachtfotografie
Cursussen Lightroom
- Cursus Starten met Lightroom
- Cursus Starten met Lightroom Classic
- Cursus Maskeren in Lightroom Classic
- Cursus Lightroom Classic Modules
- Cursus Portretfoto's bewerken in Lightroom Classic
- Cursus Lightroom Classic Ontwikkelmodule
- Cursus Lightroom Classic Tips & Tricks
- Cursus Lightroom Classic Fotobewerkingen
- Cursus Lightroom Classic Catalogus voor Gevorderden
- Cursus Lightroom Classic Bibliotheekmodule
- Cursus Fraaie Fotobewerkingen met Lightroom Classic
- Cursus Wat is er nieuw in Lightroom Classic?
Cursussen Photoshop
- Cursus Photoshop voor Beginners
- Cursus Photoshop voor Fotografen
- Cursus Kleurtheorie en Colorgrading
- Cursus Photoshop voor Gevorderden
- Cursus Adobe Camera Raw
- Cursus Photoshop Lagen
- Cursus Controle over Contrast in Photoshop
- Cursus Photoshop Selecties, Maskers en Alfakanalen
- Cursus Photoshop Elements voor Fotografen
- Cursus Photoshop Elements Organizer
- Cursus Compositing
- Cursus Photoshop Filters
- Cursus Photoshop Tips & Tricks
- Cursus Photoshop Fotobewerkingen
- Cursus Photoshop Effecten
- Cursus Photoshop Elements Photo Editor
- Cursus Wat is er nieuw in Photoshop?
Cursussen Luminar
Cursussen Creatieve Fotografie
Cursussen Natuurfotografie
Cursussen Landschapsfotografie
Cursussen Dierenfotografie
Cursussen Portretfotografie
- Cursus Portretfotografie Tips
- Cursus Starten met Flitsen
- Cursus Boudoirfotografie
- Cursus Portretfotografie in de praktijk
- Cursus Fotoshoot onder controle
- Cursus Verhalende Portretfotografie
- Cursus Spontane portretten zonder poseren
- Cursus Naaktfotografie
- Cursus Zakelijke Portretfotografie
- Cursus Feelgood Shoots
- Cursus Fine Art Portretfotografie
Cursussen Studiofotografie
Cursussen Bruidsfotografie
Cursussen Productfotografie
Cursussen Ondernemen
Cursussen Videografie
Cursussen Apps
Cursussen Overige